• fi
  • en
  • sv

Strategisella suunnittelulla voittajakonsepti

Lisätty 18/1/16

Jarmo Manninen

On helpompi löytää perille, kun tietää missä on ja mihin on menossa. Kun on vielä varmistanut, että on kaikki perille pääsemiseen tarvittavat edellytykset olemassa, niin sehän on ”pomminvarmaa” että pääsee perille suunnitellusti. Eräässä palvelualan yrityksessä tämä kaikki oli jäänyt toteutumatta ja sen vuoksi sain yrityksen omistajalta pyynnön laittaa asiat kuntoon.

Yrityksessä ei tiedetty, mistä sen kannattamattomuus johtui. Asiakkaat olivat tyytymättömiä yrityksen palveluihin. Eräskin asiakas kertoi minulle, että hän maksaa mieluummin siitä, että yritys ei tuota hänelle mitään palveluja kuin siitä, että yritys yrittää palvella häntä. Yritys oli tehnyt monta vuotta tappiota ja yrityksen omistajat olivat tyytymättömiä tilanteeseen. Entinen yrityksen johto oli yrittänyt monia muutoksia, mutta ne eivät olleet parantaneet tilannetta. Mikä ”lääkkeeksi” tässä tilanteessa?

Saimme positiivisen muutoksen käyntiin, kun teimme yritykselle strategisen suunnitelman ns. rautalankamallilla. Ensin selvitimme, mitä yrityksen omistajat halusivat meidän saavan aikaan. Sitten selvitimme, mitä ja minkälaista palvelua asiakkaat todella arvostivat. Lisäksi määrittelimme asiakkaille vastustamattoman arvolupauksen, joka oli ylivoimainen kilpailijoihin nähden, joka ylitti asiakkaiden odotukset ja jossa oli otettu huomioon yrityksen omistajien odotukset. Lopuksi annoimme asiakkaittain arvolupauksia ja toteutimme ne niin, että kaikki yrityksen henkilöt tiesivät, mikä on heidän roolinsa yrityksen uudessa tavassa tuottaa palveluita asiakkaille. Tähän toimintatapaan sisältyi vielä jatkuva asiakkaiden kuuntelu ja sen perusteella yrityksen palvelujen jatkuva kehittäminen. Tuloksena syntyi voittajakonsepti, joka johti menestykseen ja on kestänyt vuosia aina tähän päivään asti.

Tätähän se yrityksen strateginen suunnittelu on. Valitettavan usein tämä ei kuitenkaan yrityksissä toteudu, vaan eletään hetkessä. Operatiiviset kiireasiat kiilaavat aina työlistan kärkeen ja todetaan, ettei ole aikaa strategiseen suunnitteluun. Ollaan ulapalla purjeveneessä, jossa myrsky on rikkonut purjeet, peräsin on hajonnut, kompassi on pudonnut myrskyssä veteen ja oikukkaat tuulet vievät purjevenettä sinne ja tänne. Strateginen suunnittelu ei ole kuitenkaan lopulta kiinni ajasta vaan tahdosta, oivaltamisesta, osaamisesta ja rohkeudesta toteuttaa. Tahdotko sinä luoda yritykseesi voittajakonseptin?

Kirjoitus on julkaistu Suomen Uusyrityskeskukset ry:n blogipalstalla.

Jarmo Manninen pitää maksuttomia yritysklinikoita myös YritysEspoon tiloissa. Lue lisää tästä linkistä.