Blogin on kirjoittanut asiantuntijaverkostoomme kuuluvan Comia Creative Oy:n perustaja Konsta Turunen.

Brändi voi olla hiukan rasittava muotisana, josta vouhotetaan ajoittain jopa kyllästymiseen asti. Brändi on kuitenkin nykypäivänä kaikenlaisen yritystoiminnan kulmakivi, jota ei kannata sivuuttaa olankohautuksella. Jos haluat menestyä yrityksenä, tarvitset avuksesi vahvan brändin.

Mikä on brändi? Entä brändäys?

Brändi on usein selitetty turhan vaikeaselkoisesti ja jargonilla kuorrutettuna, joten tässä tulee asia niin yksinkertaistetussa muodossa, että lapsikin sen tajuaa:

Brändi = Yrityksen maine

Maailman neljänneksi arvokkaimman brändin Amazonin toimitusjohtaja Jeff Bezos kiteyttääkin brändin määritelmän varsin napakasti:

”Brändisi on se, mitä ihmiset puhuvat sinusta, kun et ole paikalla.”

Brändäys puolestaan tarkoittaa käytännössä halutunlaisen maineen rakentamista.

So what? Miksi tämän pitäisi kiinnostaa?

Esimerkiksi siksi, että vahvasta brändistä ollaan usein valmiita maksamaan enemmän. Mieti vaikkapa muotialan yritys Louis Vuittonia – he myyvät t-paitoja hintaan 500 euroa kappale samalla, kun muuten lähes vastaava, mutta hiukan eri printillä varustettu tuote maksaa Tokmannilla alle 10 euroa.

Toinen t-paita maksaa 8€ ja toinen 536€

Vaikka tavoitteenasi ei olisikaan olla oman alasi Vuitton, tarkoittaa vahva brändi myös enemmän asiakkaita. Tunnetun ja hyvässä maineessa olevan yrityksen puoleen nimittäin käännytään helpommin – kukapa yrittäjä ei moista haluaisi?

Selkis. Miten sitten saan brändin itselleni? Voinko ostaa sen jostain?

Noup, brändiä et valitettavasti saa kaupasta, vaan sen rakentaminen vaatii pitkäjänteistä työtä. Kuten Roomaakaan, brändiä ei rakenneta päivässä eikä välttämättä edes kuukausissa. Olemme kuitenkin listanneet joitakin brändäyksen perusteita, joiden avulla voit vahvistaa brändiäsi helposti.

1. Määrittele brändisi

Jos et ole sitä jo tehnyt, kysy viimeistään nyt itseltäsi yrittäjyyden klassiset kysymykset: Mitä? Kenelle? Miksi?

Esimerkiksi me Comia Creativella teemme pk-yritysten markkinoinnista näyttävää, joukosta erottuvaa ja mahdollisimman vaivatonta, mutta silti järkihintaan. Haluamme aidosti auttaa ihmisiä sekä tehdä maailmasta paremman ja kauniimman paikan kaikille – vaikka verkkosivu kerrallaan.

Kun vastaukset näihin kysymyksiin löytyvät kristallinkirkkaana mielestäsi, pystyt keskittymään olennaisiin seikkoihin ja brändin rakentaminen on huomattavasti helpompaa.

2. Hanki näyttävät ja yrityksesi näköiset markkinointimateriaalit

Ensivaikutelma yrityksestäsi luodaan usein markkinointimateriaaliesi, kuten verkkosivujesi tai vaikkapa käyntikorttiesi perusteella. Hanki siis yrityksellesi viimeisen päälle tyylikkäät materiaalit, jotka kertovat yrityksesi tarinaa ja puhuttelevat kohderyhmääsi.

3. Pidä visuaalinen ilmeesi yhtenäisinä kaikissa kanavissa

Pelkkä hyvältä näyttäminen ei yksinään riitä, vaan yrityksesi kannattaa näyttää mahdollisimman yhtenäiseltä, oli sitten kyseessä some tai vaikkapa kivijalkaliikkeen sisustus. Käyttämällä samoja värejä, fontteja ja visuaalista ilmettä kaikkialla annat yrityksestäsi ammattimaisen ja osaavan vaikutelman.

Olen nähnyt jopa, että kaikista hurjimmat ja työhönsä sitoutuneimmat yrittäjät käyttävät brändivärinsä mukaista huulipunaa. Kerrassaan ihailtavaa omistautumista!

4. Pidä huoli ”äänensävystä”, jolla kommunikoit

Puhetyylisi ja tapasi viestiä tulee olla linjassa brändisi kanssa.

Esimerkiksi jos yrityksen brändiin kuuluu olennaisesti rentous, ei välttämättä kannata kirjoittaa someen jäykällä kirjakielellä ilman hymiöitä tai keskustella asiakkaiden kanssa puhelimessa monotonisella äänellä.

Äänensävyä ei kuitenkaan tulisi luoda väkisin vänkäämällä, vaan sen pitäisi tuntua luontevalta sekä itsestä että asiakkaasta. Wink wink, Posti.

5. Pidä sanasi ja näytä se

Kuten elämässä muutenkin, lupaukset on tehty pidettäviksi. Tämän tärkeys korostuu erityisesti yritysmaailmassa ja brändin rakentamisessa.

Esimerkiksi jos väität olevasi ihmisläheinen ja avulias, ei riitä, että vain toitotat sitä kovaan ääneen. Sinun täytyy myös toimia tiukasti sen mukaisesti. Auta ihmisiä aidosti heidän ongelmissaan, kirjoita ilmaisia oppaita, tee vaikkapa hyväntekeväisyyttä tai mitä vain, jotta avulias asenteesi myös näkyy ja kuuluu.

6. Kiinnitä huomiota yksityiskohtiin

Sanotaan, että piru asuu yksityiskohdissa. Tämä pitää täysin paikkansa myös brändin rakentamisessa.

Kiinnittämällä huomiota yksityiskohtiin annat laadukkaan kuvan, mitä ikinä teetkin. Käytyäni hiljattain vaateostoksilla huomasin hauskan pikku detaljin erään shoppaamani vaatekappaleen tuotelapussa:

Tuli fiilis, että jos nämä tyypit panostaa noinkin mitättömiin asioihin, myös muiden seikkojen on pakko olla laadukkaita.

Enkä nyt tarkoita, että sinun täytyisi välttämättä ryhtyä kustomoimaan juuri tuotteidesi lappujen kiinnikkeitä, mutta ymmärsit kyllä varmasti pointin. Yksityiskohdilla on loppuen lopuksi yllättävän suuri voima alitajuisesti.

Kun otat nämä asiat haltuun, brändilläsi tulee olemaan vahva perusta ja hyvät edellytykset menestykseen. Brändin rakentaminen on kovaa duunia ja usein se vaatii verta, hikeä ja kyyneleitä. Onneksi et kuitenkaan ole asian kanssa yksin, vaan esimerkiksi meiltä löydät ihmisiä, jotka haluavat auttaa yritystäsi kukoistamaan!