”Minun on niin vaikeaa pyytää tarpeeksi rahaa osaamisestani. Miten ne järkevät hinnat oikein voi keksiä? Olen parin tunnin työstä veloittanut kaikkea 20 ja 200 euron välillä, ja ilmaiseksikin olen tutuille välillä jotain tehnyt.”

Luovien alojen yrittäjyys on kasvussa. Samalla yhä useampi yrittäjäksi ryhtyvä joutuu esimerkiksi starttirahaa hakiessaan arvioimaan, mihin hintaan ja minkä verran hänen pitää myydä palvelujaan ja tuotteitaan tullakseen toimeen.

Hinnoittelun pitää perustua laskelmiin myös luovilla aloilla

Kannattava yritystoiminta luovilla aloilla ei voi perustua luovuuteen ainakaan laskelmissa. Yrittäjän pitää ottaa hinnoittelussa huomioon kaikki ne kulut, jotka aiheutuvat yritystoiminnasta. Palkkatyössä työnantajasi hoitaa kaikki työkulut puolestasi. Sitä vastoin yrittäjänä joudut arvioimaan ja maksamaan itse esimerkiksi työeläke-, vakuutus- ja matkakulusi.

Hintasi viestivät myös laadusta ja osaamisesta

Esimerkiksi viestintäyrittäjänä tai personal trainerina sinun on itse tiedettävä, miten hintasi ja omat kulusi muodostuvat. Tällöin pystyt perustellusti ja kannattavasti arvioimaan, miten paljon voit mahdollisesti alentaa hintojasi esimerkiksi neuvottelutilanteissa tai tarjouskampanjoissa.

Voit erottua kilpailijoistasi yleensä kahdella eri tavalla – joko hinnalla tai laadulla. Jälkimmäinen on suositeltavampaa, sillä voit silloin itse päättää vapaammin hinnoittelustasi. On tärkeää seurata myös, mihin hintaan kilpailijasi myyvät osaamistaan ja tuotteitaan. Hinta määräytyykin monesti markkinoiden mukaan. Hinnoittelun pitäisi olla kohdillaan heti yritystoiminnan alkaessa. Liian alhaisiakin hintoja on ilman kunnon perusteluja monesti vaikea nostaa, jos palveluiden ja tuotteiden myynti on jo alkanut.

Hinta kertoo myös laadusta ja osaamisesta. Kuulostaako sinusta osaavalta ja luotettavalta, jos joku viestintäyrittäjä lupaa tehdä verkkosivuston 50 eurolla tai piirtäjä kuvittaa kokonaisen kirjan 100 eurolla? Perusteettoman korkea hinta voi myös karkottaa mahdolliset ostajat. Maksaisitko ennestään tuntemattoman viestintäkouluttajan tai henkilöstövalmentajan järjestämästä päiväkoulutuksesta esimerkiksi 5 000 euroa osallistujalta?

Summatusti voi sanoa, että hinta on silloin lähellä oikeaa, kun asiakkaat ovat valmiit sen maksamaan ja yrittäjä pitää liiketoimintaansa kannattavana. Miten sitten voisit arvioida omaa hinnoitteluasi paremmin? Suosittelen tutustumaan Suomen Uusyrityskeskusten tuoreeseen perustamisoppaaseen ja YritysEspoon verkkosivustoon. Tervetuloa myös sparraamaan ideoitasi meille Otaniemeen!

Artikkelin kirjoittaja on YritysEspoon luovien alojen yritysasiantuntija, KTM, FM Ville Tolvanen. Ville sparraa nykyisiä ja tulevia yrittäjiä elinvoimaisen liiketoiminnan käynnistämisessä ja kehittämisessä. Hänen asiakkaitaan ovat luovien alojen tekijät ja myös kaikki muut yrityksen perustamista tai kehittämistä pohtivat.