Ole muiden löydettävissä helposti. Asiakkaasi hakevat nykyisin tietoa ensimmäisenä verkosta. Yrityksesi verkkosivujen pitää löytyä helposti, ja niiden sisältö pitää päivittää riittävän usein. Esimerkiksi blogi on hyvä tapa kertoa omasta osaamisestasi muillekin. Mieti myös, mitä some-näkyvyys voi antaa sinulle. Jos asiakkaasi ovat päivittäin esimerkiksi Instagramissa tai LinkedInissä, on yritykselläsi monta hyvää syytä olla siellä itsekin.

Hinnoittele työsi oikein. Tuotteesi tai palvelusi hinta on oikea, kun asiakas on valmis maksamaan sen ja yritystoimintasi on sinulle kannattavaa. Hinta kertoo myös laadusta. Kuulostaako sinusta osaavalta ja luotettavalta, jos joku viestintäyrittäjä lupaa tehdä verkkosivuston 50 eurolla tai piirtäjä lupaa kuvittaa kokonaisen kirjan 100 eurolla?

Hanki verkostoja. Jokainen yrittäjä tarvitsee muita ihmisiä. He voivat olla esimerkiksi asiakkaitasi, kollegojasi tai yhteistyökumppaneitasi. Moni yrittäjä päätyy ulkoistamaan kirjanpitonsa ja teettämään verkkosivut jollakin ammattilaisella. Tällöin voit yrittäjänä keskittyä paremmin asiakashankintaasi ja liiketoimintasi kehittämiseen. Keihin uusiin henkilöihin aiot seuraavaksi verkostoitua vaikkapa omissa some-kanavissasi?

Oletko jo tutustunut Luovan talouden liiketoiminnan käsikirjaan? Sieltä löydät lisää hyödyllisiä asiantuntijavinkkejä siihen, mitä luova talous on ja miten voit kehittää liiketoimintaasi luovilla aloilla.

Löydät käsikirjan sivustolta Luovien.fi -> Etusivu | Luovien.fi

Artikkelin kirjoittaja on YritysEspoon luovien alojen yritysasiantuntija, KTM, FM Ville Tolvanen. Ville sparraa nykyisiä ja tulevia yrittäjiä elinvoimaisen liiketoiminnan käynnistämisessä ja kehittämisessä. Hänen asiakkaitaan ovat luovien alojen tekijät ja myös kaikki muut yrityksen perustamista tai kehittämistä pohtivat.