Yli puolet suomalaisista toivoo yrityksiltä konkreettisia vastuullisuustekoja. Moni asiakas pitää hyvinkin tärkeänä, että tuotteiden alkuperä on tiedossa, hiilijalanjälki on mahdollisimman pieni ja henkilöstön työolot ovat kunnossa. Miten yritykset voivat vastata tällaisiin odotuksiin?

Yritykset voivat parantaa suoritustaan asteittain: vastuullisuudella on eri portaita. Vastuullisuus voi ulottua yksittäisistä projekteista siihen, että vastuullisuus toimii tuotekehityksen ajurina ja yritys vaatii vastuullisuutta myös kumppaneiltaan.

Vastuullisuuden vaatimukset nousevat koko ajan, kun kestävä kehitys on monin tavoin jo arkipäivää. Vastuullisuus kuluttajan arjessa on muutakin kuin esimerkiksi ilmastotekoja. Se, mikä riitti eilen yritysvastuullisuuskilpailussa palkintopallille, on tänään jo perusvaatimus ylipäänsä osallistua kilpailuun.

Miten yrityksesi voi sitten erottua vastuullisuudessa? Tärkeintä on puhua faktojen kautta uskottavasti. Yrittäjä, ethän unohda kertoa vastuullisista teoistasi ja vastuullisten tuotteidesi hyödyistä asiakkaillesi! Sinulle arkiset vastuullisuusteot eivät välttämättä näy asiakkaillesi lainkaan ellet niistä erikseen kerro.

Vastuullisuus on ratkaisujen tarjoamista asiakkaille

Vastuullisuus ei ole päälleliimattua viherpesua vaan ratkaisujen tarjoamista asiakkaille. Vastuulliset tuotteet auttavat kuluttajia elämään ympäristöystävällisemmin ja tarjoavat lisää kilpailuetua yritysasiakkaille. Varsinkin suuryrityksille on tärkeää, että vastuullisuus on kunnossa koko hankintaketjussa.

Vastuullisuusajattelu on monipuolistunut. Vastuullisuus on myös pitämistä huolta asiakkaista ja työpaikoista. Kuka olisi vuosi sitten arvannut, että vastuullisuus on myös esimerkiksi turvallisten tapahtumien järjestämistä koronarajoitukset huomioiden?

Mitä vastuullisuus merkitsee sinun yrityksessäsi juuri nyt? Entä miten aiot kertoa vastuullisista tuotteistasi ja palveluistasi asiakkaillesi?

Artikkelin kirjoittaja on YritysEspoon luovien alojen yritysasiantuntija, KTM, FM Ville Tolvanen. Ville sparraa nykyisiä ja tulevia yrittäjiä elinvoimaisen liiketoiminnan käynnistämisessä ja kehittämisessä. Hänen asiakkaitaan ovat luovien alojen tekijät ja myös kaikki muut yrityksen perustamista tai kehittämistä pohtivat.